godmorgon

Nyss hemkommen ifrån jobbet. Sjuukt vilket drag det var idag! Skillnad från förra veckan.
Stället var helt full packat idag ! Fick armbåga mej fram för att kunna ta mej ngnstans, å de va knappt att de funkade! Grymt bra musik spelade dem också så man blev ju sjukt festsugen själv ! Var bra låtar typ hela tiden, ja folket måste haft en lyckad kväll dem som var där ! :)

Jag slapp alla spyor också, vi hade inte spy katastrofer mer än i ett handfat vad jag vet, men kan inte låta bli att vara supernervös ändå ! Kan knappt lämna köket utan att ha paniken stigandes i kroppen, å tänk er då attt det är fullt med folk också, jag som har svårt för tajta utrymmen med, så skulle ngn spy framförmej så kan jag ju ej springa därifrån för jag kommer ju ingenstans ! Åh vilken ångest jag hade , men jag klara mej fint hela kvällen så känner mej nöjd efteråt !

Jag hatar min spyfobi, den förstör så himla mkt för mej ! Å jag mår så himla dåligt i situationer då spy kan inträffa ! Oftast när man säger att man har spyfobi så säger folk bara "ah men de har jag me , spy är äckligt"  sen står dem å torkar upp spyor ändå. Visst ingen gillar spy, men det är inte många som känner så som jag gör! Det är en riktigt fobi faktikst, Emetofobi .

Här är ett utdrag ifrån deras sida:

"Kräkfobi däremot lyder delvis andra lagar och är också ofullständigt förklarad. Sannolikt påverkas den som har kräkfobi av ett område i hjärnan som är kopplat direkt till överlevnadsinstinkten.

En vanlig attityd från närstående och även professionella är att den drabbade är besvärlig och pjoskig och med lite god vilja skulle kunna skärpa sig. Få, förutom de som själva drabbats, vet hur svårt det är att bemästra skräcken för att må illa eller kräkas. Eftersom fobin är så dold och förknippad med skam uppfattar sig de drabbade som mycket avvikande. Det brukar vara en lättnad att få kontakt med andra och att förstå hur vanligt det är.

Kräkfobi skall ses och förstås som ett allvarligt handikapp. Om den som drabbats av kräkfobi kan sprida fakta kring fobin kan det hemliga och skamliga minskas. Den som drabbats av kräkfobi väljer ju inte detta utan får slåss mot ett sinne/en kropp som signalerar livsfara på samma gång som andra människor är oberörda av motsvarande. Detta medför naturligtvis en svår anpassning till vanligt liv och många förevändningar för att undvika minsta smittfara. Livet blir fokuserat på undvikandet. "

Aja det var lite av mina besvärligheter ! :)


Kommentarer
Postat av: Mamma

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

2011-07-04 @ 09:40:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0